Przejdź do treści
Przejdź do stopki

[TYLKO U NAS] Min. P. Czarnek: Celem polskich uczelni powinna być praca formacyjna, intelektualna i wychowawcza na rzecz Polski

Treść

Celem polskich uczelni powinna być zatem praca formacyjna, intelektualna i wychowawcza dla i na rzecz Polski – powiedział minister edukacji, prof. Przemysław Czarnek, w prelekcji wygłoszonej podczas XIII Międzynarodowego Kongresu „Katolicy a wychowanie – współczesne wyzwania szkolnictwa wyższego i nauki” w murach WSKSiM.

Minister Przemysław Czarnek poruszył temat „Aktualnych wyzwań szkolnictwa wyższego w Polsce”. Polityk zaznaczył, że „nauka chociaż jest bezinteresownym szukaniem prawdy, nie powinna być traktowana jako odrębny świat. Nie istnieje sama z siebie i sama dla siebie”.

– Nauka stanowi część polskiego społeczeństwa, naszego narodowego dziedzictwa i kultury. Ma pomnażać i rozszerzać to dziedzictwo na przyszłe pokolenia. Celem polskich uczelni powinna być zatem praca formacyjna, intelektualna i wychowawcza dla i na rzecz Polski. (…) Jeśli sami nie będziemy zajmować się polskimi dziejami, polską myślą techniczną, społeczną, prawną, polityczną, polską literaturą czy sztuką, to nikt na świecie się tym nie zajmie. To oznacza, że wspaniałe polskie dziedzictwo zostanie zaprzepaszczone – powiedział minister edukacji.

Prelegent wyraził przekonanie, że „należy odrzucić przepełnione kompleksami spojrzenie na uniwersytety zagraniczne”.

– Należy docenić te rzeczy, które w naszej tradycji mają wyjątkową wartość. Rozwój filozofii, teologii i szeroko rozumianej humanistyki jest nieraz w Polsce na zdecydowanie wyższym poziomie niż w kulturach, które w minionych wiekach stanowiły dla nas inspirację. Warto zauważyć, że cały model amerykańskiego kształcenia jest do bólu narodowy, wyrasta z mentalności Amerykanów, ze skrajnego pragmatyzmu, czyli przekonania, że prawdziwe jest to, co przynosi korzyść i został tak zorganizowany, by służyć amerykańskiemu społeczeństwu – zauważył.

Minister Przemysław Czarnek powiedział, że „należy przywrócić godność, powagę i rangę profesora uniwersytetu. Nie może być on traktowany jak wyrobnik akademicki, który realizuje ofertę edukacyjną danej szkoły wyższej”.

– To profesor ma swoją katedrę, wychowaną i ukształtowaną kadrę z doktorantami i magistrantami. Profesor powinien być ośrodkiem życia naukowego w ramach określonego kierunku studiów. Trzeba wrócić do relacji mistrz-uczeń, czyli koncepcji szkoły, której profil, kształt, metodę i kierunek badań nadaje kierownik katedry, mistrz. Wszystko inne na uniwersytetach – administracja, wydziały, a nawet rektor – powinno pełnić funkcje pomocnicze wobec związku szkół, katedr, które tworzą kierunek studiów. Do rozwoju polskiej nauki niezbędna jest autonomia, a w szczególności niezależność profesorów. Bez możliwości wypowiadania swoich tez, argumentów i światopoglądu, nie ma wolności nauki – podkreślił szef resortu edukacji.

Polityk wskazał, że „dziś stoimy przed wielkim zadaniem, by powrócić do idei katolickich uczelni. Tylko one są w stanie sytuacji zamętu ideologicznego przywrócić racjonalność na uniwersytety”.

– Przyszłością szkolnictwa wyższego w Polsce jest zatem przywrócenie społecznego, kulturowego i narodowego charakteru nauki polskiej. Uczelnie odzyskają swą wewnętrzną siłę, gdy profesor będzie nadawał kierunek pracy naukowej, dydaktycznej, ale także formacyjnej. Wszystkie polskie wspólnoty akademickie odniosą także nadzwyczajną korzyść z pracy tych ośrodków, które nie odrzucają z europejskiego dorobku dialogu między wiarą a rozumem, pielęgnować będą mądrościowy wymiar ludzkiego poznania oraz harmonię nauki i uniwersalnej moralności – powiedział minister Przemysław Czarnek.

radiomaryja.pl

Żródło: radiomaryja.pl, 20

Autor: mj